Wij kozen al voor een alternatief!

mei 10, 2019

Heel wat collega’s zijn er al langer van overtuigd dat ze de auto niet (altijd) nodig hebben om te gaan werken.

Dirk Vdk

Dirk Van den Heede (vdk bank):

Woont in Deinze – werkt in Gent

Mijn werkdag begint met een fietstocht met mijn jongste zoon naar school. Ik ben zo niet alleen in beweging, maar het is ook gewoon heel leuk om samen met mijn zoon te fietsen. Dan rij ik met de fiets naar het station waar ik de trein neem. Op de trein kan ik in alle rust iets lezen of naar muziek luisteren (af en toe een vertraging neem ik er graag bij). Dan volgt nog een ritje met de tram. Daar zitten we soms opeengepakt, dit vind ik het minst aangename deel van de verplaatsing. Tot slot stap ik nog een 5-tal minuutjes tot het werk. Gemiddeld ben ik 45 à 50 minuten onderweg.

De afwisseling en het feit dat ik veel in de buitenlucht ben vind ik heel belangrijk. Bovendien sta ik niet in de file, wat ook voor het milieu een goede zaak is. Heel af en toe heb ik de auto nodig voor het werk. Als ik dan na een filerit op het werk aankom, heb ik het gevoel dat ik de beweging en de buitenlucht gemist heb.

Thuis probeer ik voor kleinere verplaatsingen en boodschappen ook zoveel mogelijk de fiets te nemen. Je voelt je gewoon veel beter als je in de buitenlucht fietst en het is gezonder. Als meer mensen dat doen, zou er minder autoverkeer zijn, minder files en minder vervuilde lucht.

Pascale Vandenhende (CM Gent-centrum):

Woont in Lievegem (Zomergem) – werkt in Gent

Na de ‘testkaravaan’ met de fietsen van de Provincie Oost-Vlaanderen in april ‘18 was ik overtuigd om in te stappen in het leaseproject. Ik had tot dan nog niet met een elektrische fiets gereden, en wou wel eens weten wat dat gaf. Een échte aanrader!

Sinds de levering van mijn elektrische fiets in mei ‘18 ben ik drie keer met de auto naar het werk gereden omwille van de slechte weersvoorspellingen. Telkens kwam ik teleurgesteld aan op het werk, want ik deed er langer over met de wagen en telkens was er minder regen dan de voorspellingen aangaven. Sindsdien laat ik mijn fiets niet meer staan voor een beetje water!

Tussen de 30 en de 35 minuten doe ik erover, afhankelijk van naar welk kantoor ik dien te rijden. Met de wagen doe ik er ook ongeveer een half uur over, op voorwaarde dat er geen files zijn. Gelukkig zijn er (nog) geen fietsfiles, wel ‘fietsdrukte’, en helaas rijden er in Gent heel wat fietsen zonder lichten en zijn er fietsers die geen verkeersregels kennen…

Het verplaatsen met de fiets zorgt er voor dat je niet opgejaagd op het werk aankomt. Je dient je geen zorgen te maken over wegenwerken/omleidingen, files… En ja, tijdens de middag doe ik wel eens boodschappen, mèt de fietstas; zo kom ik niet voor de verrassing te staan dat ik niet alles kan meenemen naar huis.

De auto gebruik ik privé enkel wanneer de afstand te groot is of om praktische redenen (bv. voor boodschappen).

Het is heel handig om met de fiets naar de dorpskern te rijden, ik heb dan geen parkeerprobleem en in de fietsrekken is er altijd wel een plek.

Het is even aanpassen, in het begin denk je te veel na, je wil niets vergeten, maar eens je de aanpassing hebt gemaakt, gaat alles vanzelf. Heel snel ondervind je alleen maar voordelen. De tegenwind neem je er bij.

Pascale
Brecht

Brecht Bral (ACV Oost-Vlaanderen):

Woont in Oudenaarde – werkt in Gent

Ik verplaats me hoofdzakelijk met een speed pedelec naar het werk, dit is een E-bike die ondersteuning geeft tot maximum 45 km/u. In de zomer en tussenseizoen wissel ik de speed pedelec af en toe in voor mijn koersfiets. Enkel bij extreme weersomstandigheden en zware regen gebruik ik de wagen. Met de speed pedelec rijd ik tussen 1 uur en 1 uur 15 minuten, met de koersfiets eerder 1u20’ – 1u25’.

  1. In de avondspits ben ik sneller thuis met de fiets dan met de auto.
  2. Ik spaar mijn auto door de fiets te nemen.
  3. Ik combineer sporten met woon-werk waardoor ik bij thuiskomst niet meer moet gaan sporten.
  4. De fietsvergoeding die ik krijg zorgt voor de afbetaling van de fiets die wel vrij duur is (op 3 jaar was hij terugbetaald).
  5. Gent is in de laatste jaren veel fietsvriendelijker geworden, zo neem ik regelmatig de fietsostrade richting Oudenaarde (iets langere afstand maar aangenamer fietsen).
  6. Uiteraard ook het ecologisch standpunt, we kunnen niet blind blijven voor de impact van koning wagen op het milieu.

Ook thuis laat ik de wagen af en toe langs de kant staan, zo ga ik meestal de kinderen met de (gewone) fiets of te voet van school halen.

Ik kan enkel voor mezelf spreken maar het sporten naar het werk geeft mij veel meer energie gedurende de werkdag dan met de wagen rechtstreeks de garage van het werk in te rijden en de lift naar m’n bureau te nemen. Ik noem het dus een win-win voor het milieu en het me fysiek goed in m’n vel voelen.

communicatie en grafisch ontwerp door communicatiebureau Lavagraphics